tirsdag den 21. januar 2014

i-Landsproblemer

Der er meget galt i denne verden. Grusomheder begået mod uskyldige børn og voksne i krige finder sted jævnligt (Syrien er et glimrende eksempel), sult, fattigdom og hungersnød råder blandt store dele af verdens befolkning, og trafikulykker og sygdom dræber hver dag tusinder. Også lokalt findes der både store og små ulykker sted hver dag, og hvis man vil er der således nok at jamre sig over.

For nogle er det bare ikke nok. Verdens fortrædeligheder er mangfoldige og kan findes i den mest dagligdags og trivielle hændelse. Som når nu man fx skal modtage penge. I vores moderne verden finder dette typisk sted elektronisk, og for at man kan være sikker på at have modtaget pengene, kan man jo tjekke sin telefon. Hvis man nu vil være helt sikker på, at man ikke går glip af noget, kan man vælge at blive adviseret, hver gang der er bevægelser på bankkontoen. Og dermed skulle den hellige grav jo nok være velforvaret.

Men nej. Et eksempel fra den virkelige (facebook-)verden:


Vi lader den stå et øjeblik...

Jeg tror i virkeligheden ikke, at jeg vil knytte så forfærdeligt mange kommentarer til stakkels Sisses ulykkelige situation. Hun vil jo bare have lov til at sove i fred, vil hun, og ikke blive forstyrret af, at der er nogle, der har sat penge ind på hendes konto!

Det kan jeg godt forstå. Og bortset fra det himmelråbende tåbelige i at kontakte tele-virksomheden på facebook (hvor klagerens egen dumhed således bliver udstillet overfor såvel virksomheden som dens øvrige kunder, hvorfor opdateringen snart vil blive landskendt via de virale netværk), kan man håbe, at klagerens verden iøvrigt er så vidunderligt skruet sammen, at hun ikke har andre bekymringer.

I mine unge dage frekventerede jeg et hjem, hvor den ene part var folkeskolelærer. På opslagstavlen hang en række citater til hverdagsbrug, herunder et par såkaldte 'Gruk' fra Piet Hein. Og på trods af min udtalte idiosynkrasi overfor letkøbt lommefilosofi, forklædt som livsvisdom, vil jeg alligevel citere et af dem, jeg kan huske:

Den dag, de store bekymringer sover,
Finder vi småting at klage os over   

PS: Kære Sisse; sluk din mobil. Stil den på lydløs. Afmeld notifikationen - eller lad være med at tage mod penge...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar