onsdag den 20. januar 2016

Fuglen er fløjet

Der kan siges meget om moderne fodbold – og det bliver der sandt at sige også – men det er et klokkeklart faktum, at det eneste, der driver fodboldens aktører (klubber, spillere, sponsorer etc.) er og bliver penge.

Derfor var det da aldeles heller ikke uventet, da OBs stjernefrø Rasmus Falk for snart længe siden meldte ud, at han ikke var at finde i OB, når hans kontrakt udløber til sommer. Som den absolut bedste spiller på et hold, der i bedste fald er at finde i sub-toppen i den dansk liga – og i de senere år oftere i bunden og midten af samme – var det klart, at OB ikke kunne matche hverken hans ønsker om løn eller sportslige ambitioner.

Rasmus Falk i kamp mod FCN
(c) Ekstra Bladet
Rasmus Falk har været af stor, næsten uvurderlig betydning for det førende fynske fodboldhold. Hans eminente første-touch, hans vendinger, hans blik for spillet og hans vidunderlige driblinger (når de lykkedes) er en fryd for øjet, og på et hold, der primært har bestået af boldflyttere og middelmådige tonsere, har han gang på gang lyst op. Af samme grund er han – eller har han været – højt elsket af det fynske fodboldpublikum. Alene gensynet med det afgørende mål mod Esbjerg i efterårssæsonens sidste hjemmekamp kan giv let gåsehud hos undertegnede.

Og nu er beslutningen så endegyldig; Rasmus Falk har skrevet under på en ny kontrakt med en anden klub. Men ikke en hvilken som helst klub; Falk var tydeligvis ikke interesseret i at prøve talentet af i en europæisk klub med CL-muligheder som fx Celtic, men valgte i stedet en liga-rival, nemlig FC København.

Det kan der være mange gode grunde til. Muligheden for fast spilletid, kombineret med en – må man formode – betragteligt højere løn, end OB kunne tilbyde. Den store sandsynlighed for kontinuerligt at spille med om det danske mesterskab, og den deraf følgende mulighed for årligt at spille med i de europæiske ligaer har nok også vejet tungt i overvejelserne, og så har det rygtevis forlydt, at Falk måske også mentalt ikke var helt klar til udlandet. Tryghed og nærhed til familie og venner har været nævnt som noget, der kunne holde ham i Danmark.

Intet af ovenstående kan man vel fortænke ham i. Som OB-tilhænger kan man blot ærgre sig voldsomt – og i nogle tilfælde føle sig decideret forrådt, hvad adskillige meldinger på fan-fora og sociale medier allerede tyder på, her mindre end en time efter, at skiftet er blevet offentliggjort. Og det gør jeg også.

Hvor ville jeg dog ønske, at Rasmus Falk havde valgt en klub i udlandet. Hvor vil jeg dog blive ærgerlig – for ikke at sige decideret sur, vred og gammelmandsbitter – når jeg skal se, hvad jeg opfatter som ”en OB’er” i den hvide FCK-trøje (igen), specielt når det foregår på Odense Stadion. Og hvad værre er; jeg vil blive voldsomt irriteret over de ufatteligt grimme tilråb, der vil blive råbt efter ham sammesteds, nok især fordi jeg jo er så dannet, at jeg ikke vil deltage i tilsviningen af en fremragende fodboldspiller – men jeg vil dele holdningen (og måske skamme mig over det). Jeg vil ærgre mig voldsomt over, at vi ikke vil kunne hylde ’Legenden Falk’ ved en eventuelt tilbagekomst, men at Falks eftermæle fra nu af vil være som Ulrik Laursens og Lars Jacobsens. Tilhængerne vil vide, hvad jeg taler om.

Nej, så hellere et skifte til Celtic, Watford, Leicester, PSV, Luton eller Mainz. Så kunne vi have fulgt med, kunne vi. Og vi kunne have tilbudt ham en retrætekontrakt senere, ganske som vi gjorde med Thomas Helveg…

Med andre ord: ovenstående kunne have været en ubetinget og grænseløs hyldest til en fremragende fodboldspiller, som OBs fans altid ville ønske alt det bedste i fremtiden. I stedet bliver det endnu en gang en bitter klage over, at ’Money Talks’, og dermed bliver enhver form for prostitutions-metafor med garanti også anvendt højt og larmende, når Falk efter sommerferien vil komme på besøg på TreFor Park i Odense iført den hvide trøje med løvelogo.

PS: Og hvorfor – når det nu er FCK han skifter til – har OB ikke lavet en aftale om at lade ham skifte allerede fra januar? Som det er nu, vil han jo kun møde skuffede, sure og frustrerede fans, også på hjemmebane. Og det gør vel ikke nogle noget godt? Nå, måske kan han være kampafgørende nok til, at OB kan hente en top 6 placering hjem alligevel. Og så tilgiver fansene ham måske så længe.

Men jeg tvivler....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar